Víte, co lidé nesnáší na powerpointových prezentacích?

Napsal Petr Dvořák (») 5. 12. 2012, přečteno: 947×
boring-presentation.gif

Nedávno jsem narazil na studii, ve které autoři zjišťovali, co posluchačům nejvíce vadí na powerpointových prezentacích. Dotazníkové šetření proběhlo na dvou švýcarských univerzitách a zúčastnilo se ho 131 studentů a 14 akademických pracovníků. Dobrá zpráva je, že převážná většina účastníků šetření se k prezentacím doplněným slajdy staví pozitivně. Lidé se rádi kouknou na to, co jim promítnete − pokud se ovšem nedopustíte některého z následujících prohřešků. Seznam obsahuje to, co podle respondentů nejvíce snižuje srozumitelnost přednášek. Je řazený podle závažnosti, největší hříchy najdete na prvních místech:

1. Slajdy obsahují příliš dlouhé texty.

2. Prezentace nemá jasnou strukturu.

3. Chybí zřetelná souvislost mezi slajdy a tím, co přednášející říká.

4. Přednášející příliš rychle přechází od jednoho slajdu k druhému.

5. Slajdy obsahují místo krátkých hesel dlouhé věty.

6. Přednáška je nekonzistentní.

7. Přednáška obsahuje příliš mnoho slajdů.

8. V závěru chybí shrnutí.

9.  Chybí interakce s publikem.

10. Přednášející na začátku nesdělí, o jakých tématech bude hovořit.

11. Slajdy obsahují rušivé animace.

12. Slajdy obsahují nevhodně zvolené kliparty nebo symboly.

13. V textech jsou překlepy a chyby.

14. Přednášející nevysvětlí nebo přeskakuje některé slajdy.

15. Místo argumentace slajdy obsahují seznamy s odrážkami.

16. Příliš málo informací na slajdech.

17. Posluchači nedostanou k přednášce žádné tištěné dokumenty.

18. Všechny slajdy mají stejné grafické schéma.

Studie potvrdila to, o čem jsem přesvědčený už delší dobu: Slajdy by neměly pouze opakovat to, co přednášející říká. Slajd není totéž, co psaný dokument. Jde o svébytné médium, které má své vlastní zákonitosti. Je to médium, které je nejúčinnější v případě, že ho využijete k ukázání obrázků, fotografií, schémat a grafů.

Použitá literatura:

N. Bischof & M. J. Eppler, „Clarity in Knowledge Communication“, Proceedings of I-KNOW, 1-3 September, Graz 2010

Hodnocení:     nejlepší   1 2 3 4 5   odpad

Komentáře

Článek ještě nebyl okomentován.


Nový komentář

Téma:
Jméno:
Notif. e-mail *:
Komentář:
  [b] [obr]
Odpovězte prosím číslicemi: Součet čísel devět a dvanáct